Camelia Pop-Pistoia, Italia, mai 2011
“Reading the Cities of Tuscany”
-Citind oraşele Toscanei-
In perioada 15-20 mai 2011 am participat la un stagiu de formare desfăşurat în Toscana. Acest curs l-am ales din baza de date europeană, cu finanţare primită din partea ANPCDEFP şi FSE, din dorinţa de a evolua din punct de vedere profesional, dar şi pentru a oferi elevilor mei motivaţia pentru a-şi descoperi oraşul şi a preţui ceea ce este specific locului natal. Cursul a fost organizat de către TINTA UTBILDNING – instituţie din Suedia care se ocupă cu educarea adulţilor .În Toscana au participat 17 cadre didactice de la diverse niveluri de învăţământ din Suedia, Islanda, Grecia, Croaţia, Marea Britanie, Turcia, Germania şi România.
Experienţa formatorilor a fost pusă în valoare atunci când aceştia ne-au familiarizat cu metodele atât de flexibile de abordare a aspectelor legate de viaţa unui oraş. David Powell – unul dintre formatori – ne-a precizat cât de importantă este valorizarea locurilor natale, a identităţii proprii spaţiului în care te-ai născut, dar şi identitatea regională, naţională sau europeană. Rolul tău ca individ, locul natal, oamenii pe care-i întâlneşti formează identitatea noastră, baza pe care apoi construim de-a lungul vieţii, ingredientul fără de care nu ştim cine suntem sau încotro ne îndreptăm.
Organizatorii cursului şi-au propus să depăşească clişeele şi să ne ajute să-i învăţăm pe elevi cum să citească oraşul, cum să descopere pulsul acestuia, ceea ce este inedit într-un oraş prin explorarea unor locuri noi, organizarea unor ateliere de lucru, vizite, excursii, seminarii, proiecte practice. Am învăţat să “lecturăm” oraşele din Toscana prin intermediul instituţiilor culturale, muzeelor, spaţiilor publice şi operelor de artă. Fiecare cursant sau grup de lucru a pus accentul pe diferite aspecte ale oraşelor vizitate pe care apoi le-a prezentat şi interpretat prin intermediul materialelor PPT pregătite în ultima zi a stagiului de formare. Cu prilejul acestei activităţi am aflat despre particularităţile sistemelor de învăţământ din Suedia, Islanda, Grecia, Croaţia, Marea Britanie, Turcia, Germania şi România. , mi-am exersat şi dezvoltat competenţele lingvistice, dar mai ales am deschis punţi de comunicare cu cadre didactice din Europa deoarece ne-am propus să realizăm un proiect de parteneriat şcolar.
Înv. Pop Camelia